واکنش رییس مجمع واردات به واردات اقلام غیرضروری و عجیب؛

«جهان صنعت»- واردات 160 تن کود انسانی از ترکیه و همچنین ورود کالاهای غیرضروری همچون پتو و سیگار برگ به کشور این روزها به یکی پرحاشیه‌ترین اخبار روز تبدیل شده تا جایی که واکنش عجیب و غریب مردم و برخی از مسوولان را نیز به دنبال داشته است. البته این اولین باری نیست که کالاهایی از این دست به کشور وارد می‌شود اما این بار رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد صریح از واردات کالاهای غیرضروری به کشور، آمارهایی را در مراسم پانزدهمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی اعلام کرد که به سرعت حاشیه‌ساز شد. عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان چندی پیش با اعلام اینکه باید از واردات بی‌رویه پرهیز و از تولید‌کنندگان داخلی حمایت کنیم، گفت: سال گذشته ۱۶۰ تن کود انسانی را از ترکیه وارد و ده‌ها مورد پتو به ارزش میلیون‌ها دلار وارد کرده‌ایم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: ما سیگار برگ به کشور وارد کردیم که ارزش هر نخ آن 26 هزار و 500 تومان است‌، همچنین چند میلیون دلار لاک آرایش و لیوان‌های گیلاس، تنباکوی میوه‌ای و خاکستر برای گلکاری در پشت‌بام وارد شده است. این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اعلام کرد، واردات چنین کالاهایی همچون کود انسانی آن هم بدون مجوز از وزارتخانه‌های کشور امری نشدنی است و واردات غیر‌قانونی آن ممکن نیست. بنابراین حتما نیازی از سوی وزارت کشاورزی در این باره مطرح بوده که درخواست واردات آن هم در دستور کار قرار گرفته است.واقعیت این است که نوسانان نرخ ارز، همکاری نکردن بانک‌ها با تولیدکنندگان و همچنین هماهنگ نبودن دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده اقتصادی با یکدیگر شرایطی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است که آنها توان رقابت با همتایان خارجی خود را ندارند. از این رو نه‌تنها نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند بلکه توانایی صادرات را به کلی از دست داده و نیاز بازار داخلی را به زحمت پوشش می‌دهند. از این رو کارشناسان بر این عقیده هستند تا زمانی که دولت بخواهد با سیاست‌های فعلی بازار را اداره کند، شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت و بازار داخلی با واردات تنظیم می‌شود. دلیل این امر نیز آن است که نیاز جامعه هرطور که شده باید تامین شود چرا‌که نمی‌توان برای مردم دستور صادر کرد که چه کالاهایی را مصرف کرده یا از خرید آن صرف نظر کنند. از این رو، تا زمانی که نیاز وجود داشته باشد، واردات نیز صورت می‌گیرد‌ بنابراین دولتمردان باید برای جلوگیری از واردات قانونی یا غیر‌قانونی به کشور، نوع نگاه خود را به تولید تغییر دهند و تسهیلات ویژه‌ای را برای آن در نظر بگیرند. در غیر این صورت، شرایط برای قاچاق مهیاتر می‌شود.
حتما وزارتخانه‌ها مجوز واردات دادند
بر همین اساس رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: اگر رییس خانه صنعت، معدن و تجارت بر اساس اسناد و مدارکی اعلام کرده که چنین کالاهایی به کشور وارد شده، حتما این واردات‌، مجوزهای لازم را داشته است‌ چرا‌که به طور مثال واردات کالایی مثل کود انسانی به صورت قاچاق هرگز امکان‌پذیر نیست و واردات آن بر حسب نیاز وزارت کشاورزی بوده است‌ از این‌رو واردات این کالا بدون مجوز وزارت جهاد یا وزارت صنعت امکان‌پذیر نیست.علیرضا مناقبی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که میزان این کالا در کشور به اندازه کافی نبوده که درخواست واردات آن مطرح شده است.


وی در مورد واردات سیگار برگ نیز افزود: ما باید بپذیریم که واردات در صورتی انجام می‌شود که نیاز آن در داخل کشور وجود داشته باشد. حال امکان دارد که فردی در سن و سال بالا اعلام کند که مثلا نیازی به واردات سیگار برگ نیست اما همه مردم این موضوع را نمی‌پذیرند بنابراین نمی‌توان به مردم گفت که کالایی را مصرف نکنند یا اینکه از خوردن و آشامیدن آن صرف نظر کنند.مناقبی درباره واردات پتو نیز خاطر‌نشان کرد: اگرچه ما در کشور پتو تولید می‌کنیم اما باید پذیرفت که به دلیل بی‌توجهی دولت به کارخانه‌ها، بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی خالی است و ما در بسیاری از موارد تولید کافی نداریم. بنابراین واردات کالاها آن هم به صورت قانونی امری طبیعی به نظر می‌رسد.
تولید با ضربه به واردات قانونی جان نمی‌گیرد
رییس مجمع واردات افزود: برخی دولتمردان به بهانه اینکه به دنبال حمایت از تولید هستند، جلوی واردات قانونی را می‌گیرند در حالی که نه تنها به تولید کمک نمی‌کنند بلکه راه را برای واردات غیرقانونی باز می‌گذارند که به این صورت هم به تولیدکنندگان و هم به واردکنندگان قانونی لطمه می‌زنند.
وی اظهار کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز و نبود حمایت‌های مالی از تولیدکنندگان، بسیاری از کارخانه‌های کشور ورشکسته شده‌اند یا اینکه توان رقابت با همتایان خارجی خود را ندارند.
مناقبی بیان کرد: اگر کالاهای تولیدی کشور با قیمت مناسب، کیفیت قابل توجه و همچنین خدمات پس از فروش به مشتری عرضه شود، مردم به خرید کالاهای خارجی تمایلی نشان نمی‌دهند همان‌طور که در کشوری مثل آلمان که بزرگ‌ترین کشور صنعتی جهان است، بسیاری از کالاهای مصرفی‌‌شان از طریق واردات‌، انجام می‌شود اما مردم تمایلی به خرید کالاهای خارجی ندارند چرا‌که از کیفیت و قیمت کالاهای تولید داخلی راضی هستند.
رییس مجمع واردات افزود: اگرچه برخی معتقدند که اگر جلوی واردات را بگیرند، تولید جان خواهد گرفت اما صرفا با چنین شعار‌هایی نمی‌توان از تولید حمایت کرد بلکه فقط آمار قاچاق بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه دولتمردان نمی‌توانند به مردم بگویند که کالایی را مصرف نکنند، ‌اظهار کرد: تا زمانی که دولت برای واردکنندگان قانونی مشکل ایجاد کند، همواره قاچاق کالا افزایش خواهد یافت چراکه نمی‌توان از این موضوع صرف نظر کرد، تا زمانی که در داخل کشور مشتری برای برخی کالاها وجود داشته باشد، واردات نیز انجام می‌شود.‌ این در حالی است که اگر جلوی واردات قانونی گرفته شود، واردات از راه‌های دیگری صورت می‌گیرد.
این مقام مسوول افزود: در بازار خودرو نیز وضعیت به همین منوال است درواقع یکی از دلایل استقبال مردم از خودرو‌های داخلی این است که دولت تعرفه واردات خودرو خارجی را به قدر‌ی بالا برده که مردم نمی‌توانند خودرو خارجی بخرند‌. به همین دلیل مجبورند خودرویی را بخرند که در آن امنیت جان‌شان تامین نمی‌شود.مناقبی تصریح کرد: دولت به دلیل حمایت از تولید خودرو‌، تعرفه واردات خودروهای خارجی را بالا برده در حالی که واقعیت این است که اگر خودروهای خارجی با قیمت‌های متناسب وارد بازار شود، دیگر کسی خودروهایی داخلی را که جان مردم را به باد می‌دهد، خریداری نمی‌کند.
تراز تجاری سال آینده هم منفی می‌شود
رییس مجمع واردات همچنین در ادامه به تراز تجاری منفی طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت‌: اگر دولت به سیاست‌های فعلی خود ادامه دهد و تغییر رویه ندهد، واردات سال آینده نیز افزایش خواهد یافت که در نتیجه تراز تجاری منفی‌تر می‌شود.
مناقبی افزود: سیاست‌های ناهماهنگ دولتمردان باعث شده که وضعیت تجارت خارجی کشور به شکل فعلی درآید در حالی که پیش از این بارها کارشناسان در این خصوص به دولت هشدار داده بودند.
کاهش 20 درصدی سرمایه کشور
وی در ادامه با انتقاد از نوسانات نرخ ارز گفت: شرایط بازار به گونه‌ای پیش رفته که فعالان اقتصادی حتی برای هفته بعد نیز نمی‌توانند پیش‌بینی‌ای داشته باشند. از این‌رو فعالان اقتصادی طی ماه‌های اخیر به شدت با مشکل روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که این روال حتی به نفع صادرکنندگان هم نیست چرا که بسیاری از آنها تولیدکننده هستند و باید مواد اولیه را با قیمت‌های فعلی دلار تامین کنند. از این رو قیمت‌های نهایی تولید کالا نیز برای آنها گران تمام می‌شود.
رییس مجمع واردات با بیان اینکه 20 درصد از سرمایه کشور به دلیل نوسانات نرخ ارز تحلیل رفته است اظهار کرد: واقعیت این است که نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر قیمت کالا تاثیرگذار است بنابراین طبیعی است که با افزایش قیمت دلار، قیمت کالاهای اساسی نیز در بازار افزایش پیدا کند. این در حالی است که دولتمردان به فعالان اقتصادی دستور می‌دهند که کسی اجازه افزایش قیمت ندارد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، اجرایی شدن چنین دستوری در بازار امکان‌پذیر نیست چرا‌که نمی‌توان سایر عوامل اقتصادی تاثیر‌گذار بر افزایش قیمت کالاهای تولیدی یا وارداتی را نادیده گرفت.
مناقبی با تاکید بر اینکه دولت باید نوع نگرش خود را در مورد وضعیت معیشتی مردم و همچنین کسب‌و‌کار تغییر دهد، گفت: کارهای مردم باید به دست خود مردم انجام شود و افراد دیگر برای آن تصمیم گیری نکنند. این در حالی است که در شرایط فعلی 80 درصد اقتصاد کشور در دست دولت است و فعالان بخش خصوصی همچنان اجازه ورود به حوزه‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد را ندارند.گفتنی است سازمان توسعه تجارت به عنوان مسئول ثبت سفارش کالا در اطلاعیه ای اعلام کرد که برای کود انسانی هیچ تعرفه ای در کتاب مقررات صادرات و واردات وجود ندارد تا بتوان وارد کرد؛ کود حیوانی، نباتی یا مخلوط هم با کد تعرفه 3101000 در کتاب مقررات صادرات و واردات ذکر شده است. این سازمان با تاکید بر اینکه گل و لای فاضلاب در صنایع شیمیایی کاربرد دارد، تاکید کرد: البته طی سال های 95 و 96 هیچ گونه ثبت سفارش واردات برای این ردیف انجام نشده است. همچنین گمرک ایران نیز ضمن تایید اطلاعیه سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که بر اساس سیستم طبقه بندی بین المللی کالایی (HS) اساساً کالایی تحت عنوان کود انسانی در ردیف های تعرفه ای طبقه بندی کالایی وجود ندارد و در جداول تعرفه ای کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان نیز کالایی با عنوان کود انسانی نیست. این در حالی است که در سال 1395 کالایی تحت عنوان گل و لای فاضلاب با مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از ترکیه وارد کشور شده که این کالا پس از اخذ مجوز های قانونی از جمله مجوز سازمان محیط زیست از سوی یک شرکت دانش بنیان به گمرک اظهار و پس از پرداخت همه وجوه متعلقه و تشریفات قانونی از گمرک ترخیص شده است.